Τρίτη 2 Απριλίου 2013

Δεν καταλαβαίνω το παιδί μου όταν μιλάει! (Φωνολογική Διαταραχή)

   Η Φωνολογική Διαταραχή αναφέρεται στη νοητική οργάνωση των ήχων της ομιλίας.
 Ένα παιδί μπορεί να παράγει τον ήχο μεμονωμένα, αλλά όχι όταν αυτός ο ήχος βρίσκεται σε μια λέξη.
Στην φωνολογική διαταραχή δεν υπάρχει κάποιο ανατομικό ή νευρολογικό πρόβλημα, οι κινήσεις των αρθρωτών, οι στοματοπροσωπικές δεξιότητες και οι δεξιότητες μιμητισμού εκτελούνται φυσιολογικά αλλά η ομιλία  μπορεί να είναι μη καθαρή, δυσνόητη. Το πρόβλημα είναι αντιληπτικό. Δηλαδή το άτομο μπορεί να σχηματίσει το επίμαχο φώνημα αλλά δεν μπορεί να αντιληφθεί τις μικρές διαφορές του από ένα άλλο φώνημα, που παρουσιάζει κάποια κοινά χαρακτηριστικά. 

Πως εκδηλώνεται η φωνολογική διαταραχή;
 Ένας ήχος παράγεται  σωστά  μεμονωμένος αλλά χρησιμοποιείται σε λάθος θέση σε μια λέξη
Το παιδί μπορεί να παράγει μεμονωμένα το «ντου» , αλλά την «ντουλάπα» την λέει «λάπα». 
Το «σπίτι» το λέει «πίτι», ενώ μπορεί να παράγει μεμονωμένα το «σ».
Το «γλειφιντζούρι» το λέει «φιγλειντζούρι».

  • *  Απλοποιήσεις συλλαβών (π.χ. «ρούνι» αντί «πιρούνι»)
  • *   Αναδιπλασιασμοί συλλαβών (π.χ. «τάτα» αντί «κότα»)
  • *   Παραλείψεις φωνημάτων  (π.χ. «ώνι» αντί «ζώνη»)
  • *   Μετάθεση φωνημάτων (π.χ. «κειδλί» αντί «κλειδί»)
  • *   Αντικαταστάσεις φωνημάτων («θύκο» αντί «σύκο», «ψάλι» αντί «ψάρι»)
  • *   Πτώση τελικού συμφώνου («μπαμπά» αντί «μπαμπάς»)
  • *   Πτώση συλλαβής («νάνα» αντί «μπανάνα»)
  • *   Απλοποιήσεις συμπλεγμάτων («πέτα» αντί «πέτρα»)
  • *   Μετακινήσεις και μεταθέσεις πακέλο» αντί «καπέλο»)

Οι Αιτίες
Δυσκολία στην ακουστική αντίληψη (ποιοτικά) και στην διαφοροποίηση ήχων, το παιδί δεν μπορεί να διακρίνει 2 ήχους που μοιάζουν μεταξύ τους
Δυσκολία στην οργάνωση και αντίληψη του χρόνου
Κινητικές δυσκολίες
Ελλιπής ακουστική μνήμη
Ελλιπή περιβαλλοντικά ερεθίσματα
Συναισθηματική ανωριμότητα

Αντιμετώπιση

Ο σκοπός της λογοθεραπευτικής παρέμβασης είναι η αξιολόγηση των φωνολογικών ελλειμάτων και η ενίσχυση της Φωνολογικής Επεξεργασίας, ώστε να αποκτηθεί επαρκής Φωνημική Επίγνωση και να αναλύονται, επεξεργάζονται σωστά οι ήχοι – φωνήματα της γλώσσας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα φωνολογικά ελλείμματα σε προσχολική ηλικία, σχετίζονται με Μαθησιακές Δυσκολίες της Γραφής και της Ανάγνωσης στη μετέπειτα σχολική εκπαίδευση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: