Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2013

Το Παιδί Μου Έχει Καθυστερήσει να Μιλήσει…

Υπάρχει δυνατότητα διάγνωσης;

  Εκτός των περιπτώσεων που αφορούν οργανική πάθηση (όπου απαιτείται ειδικός εργαστηριακός έλεγχος), στην καθυστέρηση έναρξης της ομιλίας αρχικά θα πρέπει να γίνει πλήρης ακοολογικός έλεγχος,

ώστε να αποκλειστεί η πιθανότητα απώλειας ακοής. Στα παιδιά με φυσιολογική ακοή θα πρέπει να γίνει εκτίμηση όλων των τομέων ανάπτυξης του παιδιού (από αναπτυξιολόγο παιδίατρο) και να ελεγχθεί το περιβάλλον όπου μεγαλώνει (από επισκέπτρια υγείας/κοινωνική λειτουργό). Η λεπτομερής αξιολόγηση των προβλημάτων λόγου, καθώς και το πρόγραμμα θεραπείας, καθορίζονται από ειδικούς λειτουργούς.

Τι μπορείτε να κάνετε ως γονείς

  Ο ρόλος του γονιού είναι να διευκολύνει την ανάπτυξη του λόγου στα παιδιά, ακόμη και από τη βρεφική ηλικία.

  Όταν ήδη είναι νεογνό, η αλληλεπίδραση με το γέλιο σας, το τραγούδι σας, τα λεκτικά παιχνίδια, ακόμα και τις εκφράσεις του προσώπου βοηθούν στην αμφίδρομη σχέση επικοινωνίας. Να κοιτάτε το μωράκι σας, να παίζετε μαζί του και να ανταποκρίνεστε στο κλάμα του με λόγια παρηγοριάς ή τραγούδια. Με τον τρόπο αυτό, η επικοινωνία γίνεται διασκέδαση για το βρέφος. Να ερμηνεύετε τους ήχους ή τις κινήσεις του σώματός του, με τις οποίες εκφράζεται.

  Όσο το παιδί μεγαλώνει και εξελίσσει σταδιακά τον λόγο του, θα πρέπει να του δίνετε την απαιτούμενη προσοχή και τον χρόνο να το ακούσετε και να του απαντήσετε. Όταν του μιλάτε, να χρησιμοποιείτε απλές λέξεις και σύντομες φράσεις. Παράλληλα, μοιραστείτε τα ενδιαφέροντά του, παίξτε μαζί του επιτραπέζια ή άλλα κινητικά παιχνίδια, για να μάθει κανόνες διαλόγου και επιτρέψτε του να εμπλακεί σε καθημερινές δραστηριότητες στο σπίτι μαζί σας (π.χ. «Φέρε μου το κουτάλι για να ανακατέψω το φαγητό»). Διαβάστε του καθημερινά βιβλία με εικόνες, αρχικά ονομάζοντάς τες και αργότερα εξηγώντας και περιγράφοντας αυτές. Όταν είναι σε θέση να διεξάγει διάλογο, ξεκινήστε συζήτηση μαζί του, προσθέτοντας συνεχώς νέες πληροφορίες σχετικές με το θέμα.

  Η τηλεόραση δεν είναι ενδεικνυόμενο μέσο για να αναπτύξει την ομιλία του.  

  Αν το παιδί έχει καθυστερήσει να μιλήσει, φροντίστε να ονομάζετε αυτό που δείχνει με το δάκτυλό του. Αν πάλι η ομιλία του περιλαμβάνει ακατάληπτες λέξεις, τότε θα πρέπει να μην το πιέσετε να πει σωστά τη λέξη, αλλά εσείς απλώς να την επαναλαμβάνετε σωστά. 

  Η θεραπευτική παρέμβαση σε περιπτώσεις διαταραχών γλώσσας-ομιλίας, γίνεται σε εξειδικευμένα κέντρα από τους λογοθεραπευτές, οι οποίοι προτείνουν το κατάλληλο πρόγραμμα, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του παιδιού. Είναι μια διαδικασία που ανάλογα με το είδος του προβλήματος, μπορεί να απαιτήσει αρκετό χρόνο. Είναι όμως σκόπιμο να γίνεται, όσο το δυνατόν συντομότερα από τη στιγμή της διάγνωσης. Αυτό θα διευκολύνει την επικοινωνία του παιδιού με την οικογένεια και τους συνομήλικούς του. Έτσι αποφεύγονται πιθανά μελλοντικά προβλήματα ψυχικών διαταραχών ή συμπεριφοράς, όπως επίσης και μαθησιακές δυσκολίες. Τα παιδιά με διαταραχές γλώσσας-ομιλίας αδυνατούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις για σχολική επίδοση.

  Είναι δύσκολο κανείς να γνωρίζει τι εξέλιξη θα έχει στο μέλλον μια γλωσσική διαταραχή. Η πρόγνωση εξαρτάται, από το είδος της διαταραχής, πόσο βαριά είναι, το νοητικό επίπεδο του παιδιού και αν υπήρξε έγκαιρη θεραπευτική παρέμβαση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: